طوفان توییتری« #من_خونبس_نمیشوم »در اعتراض به مبادله اجباری زنان در نزاعهای عشایری
انتشار گزارشهایی در خصوص تلاش دوباره برای ثبت ملی سنت «خون بس» در برخی استانهای ایران که در آن زنان در نزاعهای عشایر و طوایف با هدف پایان اختلاف مبادله میشوند، باعث واکنش گسترده شهروندان و رسانهها شده است.
انتشار گزارشهایی در خصوص تلاش دوباره برای ثبت ملی سنت «خون بس» در برخی استانهای ایران که در آن زنان در نزاعهای عشایر و طوایف با هدف پایان اختلاف مبادله میشوند، باعث واکنش گسترده شهروندان و رسانهها شده است.
به گزارش ایران اینترنشنال، در حالی که رییس دادگستری شوش این سنت را «اثر فاخر اجتماعی» خوانده و برای ثبت آن فراخوان داده، کاربران رسانههای اجتماعی این رسم را «عصر حجری» و از روی «جهل» خوانده اند.
شماری از کاربران توییتر و اینستاگرام طی روزهای اخیر با استفاده از هشتگهایی از جمله #من_خونبس_نمیشوم و #من_فصلیه_نمیشوم ، موج و کارزار توییتری را در اعتراض به تلاش های مجدد در برخی از استانها از جمله خوزستان برای ثبت این سنت آغاز کردند.
در همین راستا، خبرگزاری ایرنا روز شنبه در گزارشی نوشته است که هشت سال پس از مخالفت سازمان میراث فرهنگی با ثبت این سنت، اکنون دوباره زمزمه طرح این پرونده در فهرست آثار معنوی کشور از شهرستان شوش شنیده میشود.
پیشتر یک بار در سال ۱۳۹۱ مدیرکل وقت ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی در واکنش به تلاشهای مشابه به روزنامه شرق گفته بود: «خونبس به دلیل ضدیت با حقوق بشر و نادیده گرفتن حقوق زنان تحت هیچ شرایطی در فهرست میراث معنوی کشور ثبت نمیشود.»
با این حال اکنون صادق جعفری چگنی، رییس فعلی دادگستری شوش، در فراخوانی در رسانههای اجتماعی از درخواست برای ثبت این سنت خبر داده است. وی این رسم را «حسنه و فاخر» عنوان کرد و آن را به عنوان روشی در راستای حل و فصل پروندههای قضایی مورد اشاره قرار داد.
گفتنی است که اولین بار در سال ۱۳۸۹ مسئولان سازمان میراث فرهنگی در استان لرستان پرونده ثبت خونبس را مطرح کردند. علاوه بر آن استانهای کهگیلویه و بویراحمد، فارس و چهارمحال بختیاری نیز از مناطق اجرای این سنت و پیگیر ثبت آن بودهاند.