بیکار شدن قربانیان هوش مصنوعی در چین
استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی تولیدکننده تصویر در چین، منجر به بیکار شدن برخی از هنرمندان انسانی و تصویرگران بازیهای ویدئویی در این کشور شده و اولین قربانیان این تکنولوژی مشخص شدند.
اگرچه به کارگیری هوش مصنوعی در مشاغل مزیتهای فراوانی دارد، اما از آنجایی که با کمک این تکنولوژی کار ۱۰ نفر نیروی انسانی به وسیله ۲ نفر انجام خواهد شد، پیشرفت تکنولوژی در این زمینه بیکاری تعداد زیادی از انسانها را در پی خواهد داشت.
یک تصویرگر بازیهای رایانهای در چین مدعی شد تا پیش از بکارگیری ابزارهای هوش مصنوعی، برای ساخت پوسترهای بازیهای ویدئویی دستمزدی بین ۴۳۰ تا هزار دلار دریافت میکرد اما در حال حاضر که شرکتها از هوش مصنوعی برای ایجاد چنین تصاویری استفاده میکنند، تنها اصلاحات و ویرایشهای کوچک در طرحهای ایجادشده با هوش مصنوعی به او سپرده میشود که دستمزدی ناچیز دارد.
یکی دیگر از تصویرگران فعال در یکی از استودیوهای بازیسازی چین، با ابراز نارضایتی از استفاده از ابزار هوش مصنوعی در برخی شرکتهای بازیسازی چین گفت: «این تکنولوژی با سرعتی بیش از تصور ما در حال توسعه است و این مسئله باعث قربانی شدن شمار زیادی از فعالان در این حرفه خواهد شد.»
جایگزینی ابزارهای هوش مصنوعی از ابتدای سال جاری، منجر به اخراج و بیکاری ۱۵ تصویرگر متخصص بازیهای رایانهای تنها در یک استودیو شده است.
از نظر فعالان این حوزه در چین، این شرایط غمانگیز قطعا ادامه خواهد داشت و در آینده بازهم شاهد اخراج نیروی کار انسانی و جایگزینشدن آنها با هوش مصنوعی خواهیم بود.
به عقیده کارشناسان هوش مصنوعی، این تکنولوژی قابلیت خودکارسازی ۳۰۰ میلیون شغل را دارد.
فیوچریسم در این باره نوشت: «بازار بازیهای ویدئویی چین در چند سال گذشته شرایط پیچیدهای را تجربه کرده است. تعلیق مجوزهای دولتی در این کشور از سال ۲۰۲۱ باعث شد هزاران شرکت بازیسازی به فعالیتشان پایان دهند و همین موضوع بحران شغلی جدیدی در سرتاسر صنعت گیمینگ ایجاد کرد.»
هرچند برخی از استودیوهای بازیسازی در چین از این مسئله ناراحت هستند و عنوان کردند که قصد ندارند هوش مصنوعی را بهطورکامل با هنرمندان انسانی جایگزین کنند، اما معتقدند استفاده از فناوری مذکور به کاهش هزینههای آنها کمک بزرگی کرده است.