بازگشت دوربین چوبی قدیمی به خیابانهای افغانستان
رودریگو عبد، عکاس خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس، پس از ۲۰ سال بار دیگر دوربین قدیمی دستساز چوبی خود را به خیابانهای افغانستان برده تا تغییراتی را که در دو سال گذشته تحت حاکمیت طالبان به وجود آمده ثبت کند.
این عکاس آرژانتینی با این کار علاوه بر ثبت تغییرات، خاطره سالهای گذشته را نیز در ذهن مردم این کشور زنده کرده است.
عبد پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ به این کشور رفت و در آنجا استفاده از دوربینهای قدیمی را که در آن زمان در خیابانهای افغانستان وجود داشت یاد گرفت.
این دوربینهای چوبی که در افغانستان به «کمره فوری» معروف بود، از یک دوربین بسیار ساده همراه با یک جعبه دستساز چوبی، یک تاریکخانه کوچک و یک آستین پارچهای که ارتباط عکاس را با محیط دوربین فراهم میکند، ساخته شده است.
از سال۱۹۵۰ تا ۲۰۰۶ این دوربینهای سیاه و سفید در خیابانهای افغانستان دیده میشدند. مردم بیشتر برای مدارک هویتی، با این دوربینها عکس میگرفتند.
با این حال آرام آرام با به بازار آمدن دوربینهای دیجیتال و رنگی و سپس گوشیهای تلفن همراه که قابلیت عکاسی داشتند، این دوربینها ناپدید شدند و به خاطرات پیوستند.
حال دو سال پس از بازگشت طالبان به قدرت، در حالی که بسیاری از بخشهای زندگی در افغانستان با یک عقبگرد انکارنشدنی روبرو شدهاند، عکاس آسوشیتدپرس با دوربین قدیمی جعبه چوبی به افغانستان بازگشته است تا سبک زندگی کنونی افغانها را مستند کند.