شش راز پنهان در نقاشی شام آخر داوینچی؛ چند مورد از آنها را میدانستید؟
نقاشی شام آخر اثر هنرمند مشهور لئوناردو داوینچی یکی از مشهورترین و نمادینترین نقاشیهای جهان است.
اما یک کارشناس تاریخی اخیراً به شش نماد پنهان در این شاهکار از سال ۱۴۹۵ میلادی اشاره کرده که داستان دستگیری و رستاخیز عیسی را روایت میکنند و بسیاری از مردم آنها را نادیده گرفتهاند.
یک بلاگر به نام «منتقد فرهنگی» توضیح داد، نقاشی نشان میدهد که یهودا نقرهای را که برای تحویل دادن عیسی به مقامات دریافت کرده، در دست دارد، اگرچه این نظریهها هرگز توسط داوینچی تأیید نشدهاند.
در همین حال، سنت پیتر با یک چاقو دیده میشود که نمادی از تلاش بعدی او برای آزادی رهبرشان است.
همچنین فرد مرموزی در سمت چپ عیسی وجود دارد که برخی ادعا کردهاند تنها زن حاضر در میز شام است، اما برخی از محققان تاریخی تفسیر متفاوتی دارند و معتقدند که او یکی از جوانترین رسولان مرد است.
کتاب مقدس، داستان شام آخر را در سال ۳۳ میلادی شرح میدهد، زمانی که عیسی با ۱۲ رسول خود نشست و به آنها گفت که یکی از آنها به او خیانت خواهد کرد و مرگ او قریبالوقوع است.
او نان و شراب را برکت داد و توضیح داد که اینها بدن او را نشان میدهند که شکسته خواهد شد و خونی که برای بخشش گناهان آنها ریخته خواهد شد.
به جای تمرکز بر نمایش توزیع نان و شراب توسط عیسی، داوینچی رسولان را نشان داد که از خبر عیسی که یکی از آنها مرگ او را به ارمغان خواهد آورد، متحیر شدهاند.
یهودا، که قبلاً با فاش کردن محل عیسی قبل از شام، او را محکوم به مرگ کرده بود، در سایه قرار دارد و یکی از ۳۰ سکه نقرهای که به عنوان پرداخت برای خیانت به رهبر خود دریافت کرده بود را در دست گرفته است.
منتقد فرهنگی در پست خود در X نوشت: در کنار دست یهودا چیزی شبیه به یک ظرف نمک است که او آن را واژگون کرده و نمادی از پیمان شکستهشده او با خدا است.
این کارشناس به اشتراک گذاشت: «این پیچیدگی و نمادگرایی بافتهشده در نقاشی است که مردم را از زمان خلق آن توسط داوینچی به گمانهزنی واداشته است و همانطور که همیشه با لئوناردو، هیچ چیز تصادفی نیست.»
نظریه نمک قبلاً توسط محققان مطرح شده بود، اما نمکدانها تا اواخر قرن ۱۸ اختراع نشده بودند.
او در ادامه توضیح داد که نمایش عیسی توسط داوینچی بهگونهای که برای نان و شراب دست دراز کرده، شکل سهگوشی را نشان میدهد که نماد تثلیث مقدس است و یکی دیگر از رازهای پنهان را بیان میکند.
این یک دکترین مسیحی است که میگوید خدا به صورت سه شخص وجود دارد: خدا پدر، عیسی پسر و روحالقدس.
داوینچی یک قدم فراتر رفت و سنت پیتر را با یک چاقو نقاشی کرد. منتقد فرهنگی ادعا کرد که این واکنشهای جذاب هر رسول را اضافه میکند.
این دانشمند افزود که چاقو نشاندهنده تلاش پیتر برای نجات عیسی با بریدن گوش مالخوس در هنگام دستگیری رهبر و نجاتدهنده آنهاست، در حالی که همچنین آینده مرگ یهودا را پیشبینی میکند.
مالخوس، خدمتکار کاهن اعظم یهودی، قیافا، در میان ۴۵۰ مردی بود که دستور دستگیری عیسی را داشتند.
بخش کتاب مقدس متی ۲۷:۳-۱۰ مرگ یهودا را شرح میدهد، میگوید او از خیانت خود احساس گناه کرد و سعی کرد پولی که گرفته بود را برگرداند و سپس آن را به سمت کاهنان و بزرگان انداخت و رفت تا خود را دار بزند.
با این حال، اعمال رسولان ۱:۱۸-۱۹ مرگی وحشتناکتر را توصیف میکند: «یهودا با پاداشی که برای شرارتش به دست آورد، زمینی خرید؛ در آنجا سرش به سمت پایین افتاد، بدنش شکاف خورد و تمام رودههایش بیرون ریخت.»
منتقد فرهنگی ادعا کرد: سنت توماس در سمت چپ و پشت عیسی با انگشتی که بهطور کنجکاوی در هوا بلند شده، ایستاده است که میتواند نماد تقاضای رسول برای اثبات زنده شدن عیسی از مردگان باشد.
توماس انگشت خود را برای اثبات در زخم کنار عیسی گذاشت و بر اساس انجیل یوحنا ۲۰:۲۹، خداوند به او گفت: «آیا چون مرا دیدهای، باور کردهای؟ خوشا به حال کسانی که ندیدهاند و با این حال ایمان دارند.»
با این حال، برخی نیز ادعا کردهاند که این تصویر پرترهای از داوینچی است که او نیز نسبت به رستاخیز عیسی شک داشت.
همچنین بخشهایی از نقاشی از جمله رایجترین آنها، زن فرضی ایستاده در کنار عیسی، وجود دارد که هنوز یک راز باقی ماندهاند.
اگرچه هویت او هرگز تأیید نشده، برخی معتقدند او مریم مجدلیه است که با عیسی سفر کرده و یکی از پیروان وفادار او بوده است.
با این حال، دیگران پیشنهاد کردهاند که در واقع جان، جوانترین حواری است که پوست روشن و ویژگیهای زنانهاش ممکن است مردم را به این باور برساند که تصویر یک زن است.
این افشاگری در حالی صورت میگیرد که المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دلیل نمایش شام آخر در مراسم افتتاحیه هفته گذشته تحت انتقاد قرار گرفته است.
این صحنه نشان میدهد که رقصندهها، اجراکنندگان درگ و یک دیجی در مقابل میزی در حال نمایش هستند که به نظر میرسد آخرین وعده غذایی حواریون با عیسی قبل از به صلیب کشیده شدن او را نشان میدهد.
کارگردان تئاتر فرانسوی توماس جولی این بخش را ساخته و ادعا کرد که او به شام آخر اشاره نمیکند بلکه به خدای یونانی شراب و جشن، دیونیسوس، ارتباط بازیها با ریشههای یونانی آنها اشاره دارد.
بازیهای المپیک تصاویری از این رویداد را در X پست کردند و نوشتند: «تفسیر خدای یونانی دیونیسوس ما را از پوچی خشونت بین انسانها آگاه میکند.»
اگرچه جولی ادعا کرد که تصاویر هیچ ارتباطی با شام آخر ندارند، تولیدکنندگان المپیک به Wrap گفتند که «جولی از نقاشی مشهور لئوناردو داوینچی برای ایجاد این صحنه الهام گرفته است.»
تولیدکنندگان گفتند: «واضح است که هرگز قصد بیاحترامی به هیچ گروه یا عقیده مذهبی وجود نداشت. جولی اولین هنرمندی نیست که به اثری که یک اثر هنری مشهور جهانی است، اشاره میکند. از اندی وارهول تا سیمپسونها، بسیاری قبل از او این کار را انجام دادهاند.»