افتتاحیه المپیک پاریس: نمایشی جسورانه و جنجالی از فرهنگ فرانسه
مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس که روز جمعه در هوای بارانی برگزار شد، با نمایشی بیسابقه و جنجالبرانگیز همراه بود. این مراسم چهارساعته با وجود تمام جنجالهایی که به پا کرد، نمایشی جسورانه از فرهنگ فرانسه بود.
توماس جولی، کارگردان برجسته تئاتر فرانسوی و برنده سه جایزه مولیر، مسئولیت طراحی و کارگردانی این مراسم را بر عهده داشت.
جولی که از فعالان حقوق همجنسگرایان است، نمایشی جسورانه را در ۱۲ مرحله طراحی کرد که شامل حرکت حدود ۶۸۰۰ ورزشکار روی ۹۰ قایق در رودخانه سن بود.
یکی از صحنههای بحثبرانگیز، حضور فیلیپ کاترین، خواننده و بازیگر فرانسوی، به صورت نیمهبرهنه بود که ترانهای در تمسخر جنگ اجرا کرد. این نمایش با تلفیق عناصر اساطیری یونان و شخصیتهای کارتونی فرانسوی، واکنشهای متفاوتی را برانگیخت.
صحنه دیگری که مورد توجه قرار گرفت، حضور باربارا بوچ، دیجی و فعال مشهور همجنسگرایان، در میان گروهی از هنرمندان بود که یادآور تابلوی "شام آخر" داوینچی شد. این صحنه انتقادهایی را مبنی بر توهین به مسیحیت در پی داشت، اگرچه جولی چنین قصدی را رد کرده است.
نمایش همچنین شامل اجرای ایا ناکامورا، ستاره مشهور فرانسوی-مالایی، در مقابل ساختمان بنیاد فرانسه بود که نمادی از زبان و فرهنگ فرانسه است. این اجرا پس از حملات اخیر افراطگرایان به ناکامورا، اهمیت ویژهای داشت.
مراسم با نمایش بخشهایی از تاریخ سینما و هنر فرانسه، از جمله اولین فیلم برادران لومیر تا فیلمهای معاصر، و نمایش پرترههایی از نقاشیهای مهم جهان، از جمله اثری از محمدقاسم تبریزی، هنرمند ایرانی، همراه بود.
جولی در مصاحبههای خود تأکید کرد که این نمایش در ستایش فرانسه و ارزشهای آن، از جمله آزادی بیان و اندیشه، طراحی شده است.
او گفت: در فرانسه، ما حق داریم باور کنیم یا باور نکنیم. در فرانسه ما آزادی و حقوق زیادی داریم.
این مراسم افتتاحیه، علیرغم جنجالهای ایجاد شده، نمایشی خلاقانه و منحصر به فرد از فرهنگ و هنر فرانسه ارائه داد و بار دیگر نشان داد که المپیک فراتر از یک رویداد ورزشی، فرصتی برای گفتگوی فرهنگی و هنری بین ملتهاست.