الگوریتم شمارش کارت: انقلابی در بازی ۲۱
ادوارد تورپ، ریاضیدان و استاد دانشگاه MIT، با ابداع الگوریتم شمارش کارت برای بازی ۲۱ یا بلک جک، تحولی عظیم در دنیای قمار ایجاد کرد. این الگوریتم هوشمندانه باعث شد قماربازها میلیونها دلار برنده شوند و در نتیجه کازینوها به مقابله با آن برخیزند.
بازی ۲۱ یک بازی کارتی دو نفره است که در آن بازیکن با دیلر (نماینده کازینو) برای رسیدن به عددی نزدیک به ۲۱ رقابت میکند. در ابتدای بازی، بازیکن مبلغ شرطبندی خود را تعیین میکند. سپس دیلر دو کارت به بازیکن و دو کارت به خود میدهد، اما بازیکن تنها یکی از کارتهای دیلر را میبیند.
امتیازدهی در این بازی به این صورت است که کارتهای ۲ تا ۹ ارزشی برابر با عدد خود دارند، کارتهای ۱۰، سرباز، بیبی و شاه ۱۰ امتیاز دارند، و کارت آس میتواند ۱ یا ۱۱ امتیاز (به انتخاب بازیکن) داشته باشد. امتیاز هر بازیکن برابر با مجموع امتیاز کارتهای اوست.
الگوریتم شمارش کارت تورپ به این صورت عمل میکند که بازیکن با عدد صفر در ذهن خود شروع میکند. هر بار که کارتی با عدد ۲ تا ۶ میبیند، یک واحد به این عدد اضافه میکند و هر بار که کارت ۱۰، سرباز، بیبی، شاه یا آس میبیند، یک واحد از آن کم میکند. زمانی که این عدد بزرگ باشد، نشاندهنده این است که کارتهای باقیمانده در دسته امتیاز بالایی دارند و شانس برد بازیکن بیشتر است.
مطالعات نشان دادهاند که با استفاده از این الگوریتم، بازیکن میتواند احتمال برد خود را به بیش از ۵۱ درصد افزایش دهد. اگرچه این افزایش اندک به نظر میرسد، اما پس از ۲۰۰ بار بازی، یک بازیکن میتواند سرمایه اولیه ۲۰ هزار دلاری خود را به بیش از یک میلیون دلار افزایش دهد.
تأثیر این الگوریتم بر بازی ۲۱ به حدی زیاد بود که کازینوها استفاده از آن را غیرقانونی اعلام کردند. این داستان جذاب در فیلمهای ۲۱ و آخرین کازینو به تصویر کشیده شده است.
البته استفاده از این الگوریتم در بازیها کار دشواری است و حتی برخی برای انجام آن مجبور میشدند ابزارهای محاسباتی پای میز بیاورند.
با این حال الگوریتم شمارش کارت تورپ نه تنها نشاندهنده قدرت ریاضیات در حل مسائل دنیای واقعی است، بلکه مرز بین هوش انسانی و سیستمهای کازینو را به چالش کشیده است.