بلیطهای ۵۰۰ هزار تومانی برای اجرای پلیبک خوانندگان ایرانی!
کنسرت هنرمندان موسیقی پاپ ایرانی بار دیگر با اجرای پلیبک و غیرزنده یکی از خوانندگان در مقابل تماشاگران خبرساز شده است.
در هفتههای اخیر که بازار کنسرت خوانندگان ایرانی در داخل کشور دوباره رونق گرفته است، خبر بلیطهای ۵۰۰ هزار تومانی برای ورود به سالن کنسرت و حواشی پیرامون اجرای برخی از این خوانندگان، به تیتر خبرهای داغ تبدیل شده است.
یکی از این حواشی، اجرای پلیبک محسن ابراهیمزاده در کیش بود. این خواننده در شروع کنسرت و در بدو ورود به سالن، در حال خواندن قطعهای، تعادل خود را از دست داد و به زمین افتاد و میکروفون از وی فاصله گرفت، اما در عین ناباوری صدای او قطع نشد.
طرفداران موسیقی پاپ در ایران طی ۴ سال گذشته و پس از رسوایی افرادی چون حمید هیراد، با مقوله پلیبک خوانی کاملا آشنا شدهاند و تنها چیزی که شاید آنها را متعجب کند شخصی است که تا دیروز خوانندگان این چنینی را مورد نکوهش قرار میداد و امروز خود مرتکب اینکار شده است.
این در حالی است که دهه هفتاد، طرفداران موسیقی و علاقهمندان به کنسرت، با تهیه بلیطهای به مراتب ارزانتر نسبت به الان (باتوجه به ارزش پول وقت) به تماشای اجرای علیرضا عصار مینشستند که با ۱۱۰ نفر نوازنده و گروه ارکستر به روی سن میآمد و متفاوت از آنچه در آلبومش منتشر کرده بود اجرا میکرد. یا خوانندگان دیگری همچون خشایار اعتمادی و محمد اصفهانی که اینگونه به اجرای کنسرت میپرداختند.
این رویه از اواسط دهه ۸۰ شمسی، با ورود برخی خوانندگان زیرزمینی به عرصه موسیقی رفته رفته به فراموشی سپرده شد و خوانندگان دهه هفتاد نیز که موسیقی فاخر تولید میکردند خانهنشین شدند.
از دلایل پلیبک خوانی میان خوانندگان جدید میتوان به ضعف در صدا و عدم توانایی اجرای زنده، به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی برای تهیهکننده و خواننده در پرداخت دستمزد به نوازندگان و صدابردار و عدم نیاز به تمرین چند هفتهای پیش از کنسرتها اشاره کرد.