مخترع پلیاستیشن راز موفقیت این کنسول را در تولد ۳۰ سالگی آن فاش کرد
در سیامین سالگرد عرضه «پلیاستیشن»، مبتکر ژاپنی این کنسول انقلابی، کِن کوتاراگی، جزئیاتی از چالشهای اولیه و ایدههای خلاقانه پشت این پروژه را بازگو کرده است.
کوتاراگی که اکنون ۷۴ ساله است، در مصاحبهای با خبرگزاری فرانسه گفت: «در اوایل دهه ۹۰ میلادی، بازیهای ویدئویی بیشتر بهعنوان سرگرمی کودکان شناخته میشدند و تصاویر سهبعدی در زمان واقعی بهکلی غیرممکن به نظر میرسید.»
«پلیاستیشن» ابتدا بهعنوان پروژهای مشترک میان «سونی» و «نینتندو» برای طراحی دستگاهی با قابلیت پخش دیسکهای فشرده آغاز شد. اما در سال ۱۹۹۱ و تنها ساعاتی پس از اعلام این همکاری، «نینتندو» با اعلام پروژه مشابهی با شرکت «فیلیپس» بهطور غیرمنتظرهای از این شراکت کنار کشید. این اقدام، که بهعنوان «خیانت» توصیف شد، سونی را در موقعیتی دشوار قرار داد.
کوتاراگی با اشاره به مخالفتهای داخلی در سونی گفت: «اکثر مدیران با ورود به دنیای بازیهای ویدئویی مخالف بودند. حتی شرکتهای بازیسازی ژاپنی نیز فکر میکردند طراحی بازیهای سهبعدی غیرممکن است و ما را به شکست محکوم میدانستند.»
با وجود این چالشها، نخستین نسخه «پلیاستیشن» روز ۳ دسامبر ۱۹۹۴ در ژاپن عرضه شد و تنها چند ماه بعد در بازارهای غربی نیز در دسترس قرار گرفت. سونی با بهرهگیری از تجربه خود در صنعت موسیقی، مدل توزیعی جدیدی برای این محصول طراحی کرد که به موفقیت آن کمک شایانی کرد.
کوتاراگی که اکنون مدیریت شرکتی در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک را بر عهده دارد، پیشبینی کرده است که آینده بازیهای ویدئویی به سمت «بازیهای ابری» و «واقعیت مجازی» پیش خواهد رفت. او در این باره گفت: «ما وارد عصری میشویم که همه چیز، از زبان گرفته تا زمان و فضا، قابل محاسبه خواهد بود.»
او همچنین با اشاره به نقش هوش مصنوعی در صنایع مختلف افزود: «این پیشرفتها نه تنها در دنیای بازی، بلکه در حوزههایی مانند پزشکی و هنر نیز تحولی اساسی ایجاد خواهد کرد.»
کِن کوتاراگی، که اکنون در دانشگاه کیندای تدریس میکند، معتقد است پلیاستیشن تنها آغازگر انقلابی بوده که آینده تکنولوژی را شکل خواهد داد.