تاریخ واقعی یاسوکه، اولین سامورایی سیاهپوست ژاپن
سفر قابل توجه یاسوکه او را از آفریقا به صفوف نیروهای اودا نوبوناگا برد، جایی که او را به یکی از جذابترین چهرههای ژاپن تبدیل کرد.
برای صدها سال، ساموراییها به عنوان طبقهای از جنگجویان نخبه، تاریخ ژاپن را شکل دادند، و داستانهای موفقیتها و ماجراجوییهای آنها در افسانهها باقی مانده است.
یکی از جذابترین و مرموزترینها یاسوکه بود، مردی از آفریقا که به نظر میرسد در قرن شانزدهم به یک سامورایی تبدیل شده است.
اکنون، یاسوکه به عنوان یک شخصیت در Assassin’s Creed Shadows ظاهر میشود، قسمتی با تم سامورایی در مجموعه بازیهای ویدیویی قدیمی.
اما یاسوکه دقیقا چه کسی بود و مورخان چه چیزی را میتوانند در مورد زندگی او جمعآوری کنند؟
آغاز مرموز یاسوکه
زندگی اولیه یاسوکه تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است. برخی از محققان حدس میزنند که او در اواسط قرن شانزدهم در موزامبیک به دنیا آمده است، در حالی که برخی دیگر احتمال میدهند او در جای دیگری در آفریقا به دنیا آمده باشد.
او نام «یاسوکه» را تنها پس از ورود به ژاپن همراه با مبلغ یسوعی الساندرو والیگنانو برگزید.
یاسوکه احتمالاً در اواخر دهه ۱۵۷۰ با Valignano در آفریقا یا هند ملاقات کرد. والیگنانو که وظیفه ارزیابی مأموریتهای کاتولیک در آسیا را بر عهده داشت، او را به عنوان محافظ برای سفری در هند، چین و ژاپن استخدام کرد.
حضور خیرهکننده یاسوکه، با ارتفاعی بیش از شش فوت، او را به همراهی چشمگیر تبدیل میکرد. او به دلیل قدرتش مشهور بود. کرونیکل لرد نوبوناگا، یک متن ژاپنی قرن هفدهمی، قدرت او را «خیلی مهیب» توصیف کرد.
اما یاسوکه اولین فرد آفریقاییتبار نبود که وارد ژاپن شد. بازرگانان و مبلغان اروپایی گاهی با خدمهای که از آفریقا آمده بودند کشتی میکردند. با این وجود، یاسوکه به سرعت هر جا که میرفت توجهها را به خود جلب میکرد و به نوعی به فردی مشهور تبدیل میشد. مردم دسته دسته به خیابانها ریختند تا او را ببینند. در ساکای، ازدحام جمعیت به حدی بود که در واقع به ساختمانهای شهر آسیب رساند.
آیا یاسوکه یک سامورایی بود؟
در سال ۱۵۸۱، یاسوکه مورد توجه اودا نوبوناگا، جنگ سالار قدرتمندی قرار گرفت که در تلاش برای متحد کردن ژاپن از هرج و مرج دوره سنگوکو بود. این دوره که به عنوان «عصر کشورهای متخاصم» نیز شناخته میشود، با درگیریهای نظامی مداوم و جنگ سالاران برای کنترل مناطق شکستهشده، یکی از پرتلاطمترین دورانها در تاریخ ژاپن بود. در این زمان، ژاپن اولین برخوردهای عمده خود را با فرهنگهای خارجی نیز تجربه کرد، زیرا بازرگانان و مبلغان پرتغالی و اسپانیایی در دهه ۱۵۴۰ شروع به ورود کردند.
پس از ملاقات آنها، نوبوناگا به طور معروف پوست یاسوکه را مورد بررسی قرار داد و در ابتدا معتقد بود که آن را سیاه رنگ کردهاند. نوبوناگا که متقاعد شده بود چنین است، به او دستور داد حمام کند.
با وجود این مقدمه غیرمعمول، یاسوکه به سرعت نوبوناگا را تحت تأثیر قرار داد، زیرا قبلاً تعدادی ژاپنی را انتخاب کرده بود. نوبوناگا به زودی او را از خدمت یسوعی به خدمت خود منتقل کرد و او را با خانه، پول، خدمتکاران و حتی نام جدید یاسوکه تجلیل کرد. به گفته لوئیس فرویس، وقایعنگار یسوعی، بسیاری تصور میکردند که نوبوناگا افتخارات زیاد یاسوکه را بیشتر خواهد کرد و او را به یک لرد ارتقا میدهد.
مورخان بحث میکنند که آیا یاسوکه از نظر فنی یک سامورایی بوده است، اصطلاحی که بیش از یک جنگجو را نشان میدهد. ساموراییها عموماً در این کلاس متولد شدند و از دوران جوانی تحت آموزشهای سختگیرانه قرار گرفتند و نه تنها مهارتهای رزمی را آموختند، بلکه اصول فرهنگی و فلسفی نقش را نیز یاد گرفتند.
اما با توجه به افتخاراتی که به او اعطا شد و نوبوناگا شمشیری به او هدیه داد، این احتمال وجود دارد که او یک سامورایی افتخاری در نظر گرفته شود.
سامورایی یا نه، یاسوکه وفاداری خود را ثابت کرد و در کنار نوبوناگا در مبارزات خود برای تحکیم قدرت در سراسر ژاپن جنگید.
در سال ۱۵۸۲، یکی از دستنشاندگان نوبوناگا، آکچی میتسوهید، شورشی به راه انداخت و نوبوناگا را در معبدی در کیوتو محاصره کرد. یاسوکه به شدت در کنار او جنگید، اما قدرت بسیار زیاد دشمن خیلی زود بر آنها غلبه کرد. نوبوناگا در مواجهه با دستگیری، سپپوکو را اجرا کرد که نوعی خودکشی تشریفاتی بود. یاسوکه بعداً دستگیر شد، اما میتسوهیده تصمیم گرفت که از جان او بگذرد چرا یاسوکه ژاپنی نبود.
پس از پایان دوران یاسوکه با نوبوناگا چه اتفاقی افتاد؟
برخی از مورخان معتقدند که با سوابق اشاره به حضور یک مرد آفریقایی بلند قد در ژاپن در طول دهه ۱۵۹۰، او ممکن است در ژاپن اقامت داشته باشد، اما اینکه آیا این مرد یاسوکه بود یا نه، هنوز یک راز باقی مانده است.