منتقدان سينمايی: خورشيد داستان تلفیقی از دیکنزی با حال و هوای دیزنی است
منتقدان سينمايى از فيلم ايرانى «خورشید» به كارگردانی مجيد مجيدى ستايش نمودند
اندکی پس از نخستین نمایش فیلم ایرانی «خورشید» در بخش مسابقه جشنواره بين المللى فيلم ونیز ۲۰۲۰، چهار منتقد سرشناس در چهار رسانه معتبر سینمایی در اروپا و آمریکا از تازهترین تجربه کارگردانی «مجید مجیدی» نوشتند و مهارت او را در به تصویر کشیدن یک روایت نفسگیر ستودند.
به گزارش همشهری آنلاین، پیتر دوبروژ که از منتقدان ارشد نشریه هنری «ورایتی» است، اعلام کرد هنگام تماشای «خورشید» یاد «پروژه فلوریدا» به کارگردانی شان بیکر افتاد که از بهترین فیلمها درباره کودکان قرن ۲۱ است و داستان و ماجراهایش در دنیای والت دیزنی میگذرد. داستان درباره بچههایی است که در آرزوی ورود به دنیای دیزنی هستند و در آخر وارد دیزنیلند میشوند. در فیلم مجیدی بر عکس است و بچهها از پارکینگ یک مرکز خرید بهروز برای رسیدن به آرزوهایشان به زیرزمین نمور تاریک یک مدرسه میروند.
دوبروژ افزود مجیدی در مقام سازنده یکی از بهترین و انسانیترین فیلمهای کودکان قرن بیستم یعنی «بچههای آسمان»، از آن دنیای ساده میگذرد و در «خورشید» وارد یک دنیای پیچیدهتر میشود. فیلمساز اینجا هم روی گروهی از بچهها تمرکز دارد که چالشهایشان با وجود کوچک بودن آن در ذهن خود به اندازه کوه بزرگ و دستنیافتنی به نظر میرسد.
دبورا یانگ، منتقد ارشد هالیوود در نشریه «ریپورتر» هم «خورشید» را یک روایت گیرا از دزدی برنامهریزیشده کودکان خیابانی دانست و نوشت که فیلمساز ایرانی برخی از تأثیرگذارترین و شگفتانگیزترین فیلمهای چهان سینما را درباره کودکان رنجدیده و آزارکشیده ساخته و «خورشید» یکی از بهترین آثار اوست. صحنههای اکشن فیلم مانند یک فیلم کلاسیک با موضوع فرار از زندان ساخته شدهاند و هیجان و خطر با حضور بچهها در تونل زیرزمینی هر لحظه بیشتر میشود.
نیکلاس باربر، منتقد نشريه «ایندی وایر» به فیلم مجیدی درجه B داد و آن را اینگونه توصیف کرد: مجیدی در «خورشید» یک روایت اجتماعی واقعگرایانه و دیکنزی را از فقر کودکان در تهران با فیلمی پرجنب و جوش ترکیب کرده و در کنار آن با حضور یک معلم دلسوز درامی معنادار به وجود آورده است؛ معلمی که در فیلمهای دهه ۱۹۸۰ آمریکا رابین ویلیامز فقید میتوانست نقش او را بازی کند.
لی مارشال هم که از منتقدان سرشناس و ارشد نشریه «اسکرین دیلی» است، درباره «خورشید» چنین مینویسد: پس از ونیز، هدف فیلم تازه مجیدی میتواند ساخت بهترین و موفقترین اثر کارنامه او یعنی «بچههای آسمان» باشد. هرچند شاید پندهای اخلاقی بر داستان و روایت سایه بیفکند و آن را بیش از اندازه موعظهآمیز جلوه دهد. این فیلمی دیکنزی است که حس ورود به دنیای دیزنی را به بیننده میبخشد.